Podstawowy słownik CrossFit

Podstawowy słownik CrossFit

Byś nie czuł się zagubiony podczas treningu przedstawiamy kilka pojęć crossfitowych.

  • WOD "Workout Of the Day" - Trening danego dnia. Część treningu, trwająca od kilku do kilkunastu minut, jak mamy ambitną grupę to czasem dłużej ;) Każdego dnia schemat ćwiczeń WOD jest inny
  • BENCHMARK - WOD sprawdzający sprawność ćwiczącego. Są to wytyczne jednakowe na całym świecie
  • AMRAP – As many rounds as possible - Jak najwięcej rund w danej jednostce czasu
  • 5R4T – 5RFT – 5 rounds for time – 5 rund na czas
  • EMOM – Every Minute on the Minute – wykonywanie danego ćwiczenia co pełną minutę
  • For time – zestaw ćwiczeń wykonywanych na czas. Robisz tylko raz i koniec
  • TC – time cap - Czas na wykonanie WOD
  • Gymnastics – ćwiczenia gimnastyczne
  • Weightlifting – podnoszenie ciężarów
  • Powerlifting – trójbój siłowy
  • Mobility – zwiększanie mobliności, ruchomości w stawach, rozciąganie, podstawowe techniki masażu, radzenia sobie z bólami i dolegliwościami
  • Streching – rozciąganie
  • MetCon – Metabolic Conditioning – ćwiczenia "cardio", nie koneicznie tylko "cardio", można też tak określić dużą intensywność i mały ciężar
  • Skalowanie – dostosowywanie obciążenia, liczby powtórzeń, ćwiczeń do poziomu ćwiczącego. Zmniejszanie np. obciążenia w WOD, tak aby każdy dał radę go wykonać bezpiecznie
  • Rx – pochodzi od łacińskiego słowa "recipere", czyli "weź", używanego w aptekarstwie. Czyli jest też skrótem od słowa "recepta" – tego co mamy zalecone. I tak, w odniesieniu do WOD, "Rx" oznacza oryginalne obciążenie, zapisane w WOD, bez skalowania. Jeśli ktoś was zapyta, czy robiliście WOD "Rx", będzie pytał o to, czy robiliście go z zalecanym obciążeniem, czy może je zmniejszyliście
  • Heat – każdy WOD wykonywany na zawodach może być podzielony na "Heat 1", "Heat 2" itd. Jest to podział na grupy zawodników podczas tego samego WOD. Jeśli na zajęciach mamy tylko 5 wioślarek, a chcemy zrobić WOD, podzielimy 10 osobową grupę na "Heat 1" i "Heat 2"
  • Tabata – zestaw dowolnych ćwiczeń wykonywanych w następującym schemacie: 8 rund: 20 sekund pracy, 10 sekund odpoczynku
  • BW – Body Weight – masa ciała
  • PR – personal record – twój personalny rekord
  • ROM – Range of Motion – zasięg ruchu
  • Rep – repetition – powtórzenie
  • Set – seria
  • RM – rep max – maksymalne powtórzenie, 5RM – pięć powtórzeń na maksymalnym ciężarze, 1RM – jedno powtórzenie na maksymalnym ciężarze

Podstawowy sprzęt do treningu CrossFit

  • Rope – lina
  • Climbing Rope - lina do wspinaczki
  • Rings – kółka gimnastyczne
  • Rope jump – skakanka
  • KB – kettlebell
  • Slam ball – piłka wypełniona piaskiem do uderzeń o ziemię
  • Medicine Ball – MB – piłka lekarska
  • Row – wioślarz
  • Rack – klatka do ćwiczeń
  • Barbell – sztanga
  • Bar – sztanga lub drążek
  • Bumper – obciążenie/talerze na sztangę odporne na rzucanie
(1 głos)