Bike & Snow Shop
Dieta, a Święta, czyli co zrobić, aby nie przeholować

Dieta, a Święta, czyli co zrobić, aby nie przeholować

Wszystkie imprezy, urodziny, imieniny i inne dla osób odchudzających się są zmorą. Co tu wybrać? Czy jak zjem kotleta to przytyję? Co jeśli nie będę w stanie powstrzymać się od ciasta ? Co z alkoholem ? Takich pytań w gabinecie mam mnóstwo.

Reklama Google. Nie zawsze jest fit ;-)

Święta są o tyle niebezpieczne innych uroczystości (pod względem żywieniowym), że trwają aż 3 dni. Więc musimy wprowadzić pewną dyscyplinę.

Jeśli gotujemy sami w domu mamy kontrolę nad tym, co będzie na stole i możemy przygotować coś pod siebie. Natomiast idąc do kogoś, częstujemy się tym, czym nas ugoszczono. Jak nie popaść w wir (ob)jedzenia?

Po pierwsze: jedz żołądkiem a nie głową!

O co chodzi?
Nasz żołądek ma pewną pojemność i czujemy czy jest zapełniony, czy pusty. Jedząc w towarzystwie nasz mózg przestaje myśleć o jedzeniu i jest skupiony na rozmowach i innych rzeczach. Warto go przywołać go do porządku. Powinniśmy podczas jedzenia zastanawiać się ,czy nasz żołądek jest już wypełniony.

Nie powinniśmy najadać się też do syta. Dlaczego? Dlatego że za chwilę kochana ciocia poda ciasto i pewnie też będziemy chcieli je wcisnąć :D. Osoby, które otrzymały ode mnie plan żywieniowy, wiedzą też m.in. ile wygląda porcja obiadowa (ile poszczególnych produktów można sobie nałożyć).

Jakie posiłki wybierać?

Jeśli mamy możliwość wyboru mięsa, warto sięgnąć po takie bez panierki.

Panierka chłonie tłuszcz. Na skutek tego dana potrawa ma o wiele większą kaloryczność. Dobrym wyborem może być udko, tylko zjedzone bez skóry, czy gotowane mięso, bez sosu. 1/2 porcji obiadowej powinny stanowić warzywa, czyli podziel talerz na pół i na całej jednej połówce ułóż sobie warzywa . Najlepiej wybierać surówki z surowych warzyw. Oczywiście jeśli są buraczki czy gotowany brokuł także się nim poczęstuj :). Odnoście sałatek, warto wybierać te bez majonezu.

Świąteczne ciasta, a dieta

A co z ciastem?
Ciocia serwuje kilka super-ciast. Masz ochotę na wszystkie, bo każde z nich wygląda przepysznie ? Wybierz jedno, te które będzie dla Ciebie najsmakowitsze, albo poczęstuj się dwoma, ale zjedz tylko połowę każdego, albo zjedz takie które jest dla Ciebie nowością.

Proszę także uważać na napoje zarówno alkoholowe i bezalkoholowe.

Jest to bomba kaloryczna.
Ile potrzeba pomarańczy aby wycisnąć 1 szklankę soku? 4-5 sztuk, czyli dużo. Chcąc zjeść na raz taką ilość pomarańczy, nie wiem czy będziemy w stanie, a jeśli uda nam się zjeść to będziemy totalnie najedzeni. Wypicie soku zajmie nam moment i zaraz o tym zapomnimy, więc napojów nie traktujemy jako posiłek.

Wiecie, że 1g tłuszczu ma 9 kcal, 1g węglowodanów czy białka ma 4kcal, a 1g czystego alkoholu ma aż 7kcal!

Więc już wiecie, że warto zachować umiar.

Zachęcam do zaplanowania sobie także aktywności w Święta. Wyjście na długi spacer rano czy po obiedzie będzie z korzyścią dla Was. Jeśli czujesz, że jednak jedzenie świąteczne Cię przerosło, wykonaj większy trening. Jest to czas wolny , nie idziesz do pracy, więc na pewno znajdziesz godzinkę :D

Zapraszając gości nie przygotowujcie posiłków w dużych ilościach, ponieważ one zostają. Następnie spożywamy je przez kolejne dni, albo wyrzucamy! (stop marnowaniu żywności!).

Szczególnie niebezpieczne jest dojadanie przez kolejne dni sałatek na bazie majonezu, ciast czy mięs w sosach i smażonych. Będąc na redukcji masy ciała podnosimy tym samym założoną kaloryczność i możemy mieć pretensje, że masa ciała po tygodniu od świąt nie zmniejsza się. Warto po skończonych 3 dniach świętowania, powrócić szybciutko do zaleceń planu żywieniowego, do stałych i ustalonych godzin posiłków. Masa ciała jeśli zwiększy się nieco podczas Świąt, powinna mniej więcej w ciągu tygodnia wrócić do punktu „0” lub nawet obniżyć się.

Niestety osoby, które mają takie dolegliwości, w których ścisła dieta redukuje ten dyskomfort, muszą się trzymać jej zaleceń (np. osoby z nietolerancjami, celiakią, zapaleniem trzustki i inne). W takich przypadkach odstępstwa i zalecenia ustalane są indywidualnie.